Detaljer
Gennem årene har Erling Faurbye skrevet en række kronikker, debatindlæg og bidrag til faglige bøger. 1632 lussinger er en personlig beretning om hans møde med det danske uddannelsessystem, og læseren må belave sig på en serie af brutale, groteske og morsomme skildringer af folkeskolens traditionelle undervisningsmetoder. Kritikken er hård, og der bliver ikke lagt fingre i mellem. I tilgift giver forfatteren sit helt ukonventionelle syn på fænomener som klø, mobning, karakterer, den sociale arv, eksaminer og mange andre ting, og han slutter af med et helt nyt bud på en bedre folkeskole.
Erling Faurbye er cand.polit. fra Københavns universitet (1966). Han har i en årrække været ansat i Danmarks statistik og senere været cheføkonom i Dansk Tandlægeforening. Inden sin pensionering var han lektor i økonomi og matematik på Erhvervsskolen i Helsingør. Siden studentereksamen har han enten undervist eller været censor på deltid, blandt andet på Handelshøjskolen i København.
Anmeldelser af 1632 lussinger
"Hvor [bogens] første del er en selvbiografisk gennemgang af tiden i den sorte skole, gymnasiets hellige haller og forelæsningerne på universitetet, svinger bogen sig derfra stadig højere op mod en harmdirrende pamflet, som lader revolveren og skyder til højre og venstre efter alt, hvad der bevæger sig i retning af en socialt opdragende folkeskole."
"Bogen har ikke udførlige kildelister, statistikker og henvisninger; den baserer sig på fænomenet Erling Faurbye selv og hans historik og socialt bredt forankrede erfaringer. Han er det, vi i fagsproget kalder en konsekvens-ekspert - en, der har mærket tingene på egen krop - og så er han en slags grundforsker i det små, som har eksperimenteret med sin egen undervisning."
Ina Kjøgx Pedersen, Weekendavisen
Gennem årene har Erling Faurbye skrevet en række kronikker, debatindlæg og bidrag til faglige bøger. 1632 lussinger er en personlig beretning om hans møde med det danske uddannelsessystem, og læseren må belave sig på en serie af brutale, groteske og morsomme skildringer af folkeskolens traditionelle undervisningsmetoder. Kritikken er hård, og der bliver ikke lagt fingre i mellem. I tilgift giver forfatteren sit helt ukonventionelle syn på fænomener som klø, mobning, karakterer, den sociale arv, eksaminer og mange andre ting, og han slutter af med et helt nyt bud på en bedre folkeskole.
Forfatter | Fauerbye, Erling |
---|---|
Udgivelsesdato | Nej |
På lager fra | Ikke tilgængelig |