Detaljer
Oversat af Marianne Madelung
Febersletter foregår i en landsby på den Arabiske Halvøs vestkyst på et ikke nærmere defineret tidspunkt i nutiden. Dens hovedperson er en tilflyttet lærer, der efterhånden mister enhver naturlig tilknytning til sin omverden.
Hans personlighed spaltes to, i en praktisk person - der optræder som hans kollega og bofælle - og en betragtende, følende person, der spejler den besynderlige verden, han er landet i.
Hovedpersonen Muhammad Hammad leder bogen igennem efter sit alter ego, der også hedder Muhammad Hammad, og undervejs oplever han landsbyens beboere i et mini-univers, hvor alle menneskehedens store laster og dyder manifesterer sig. Handlingens stof er grådighed, liderlighed, livsangst, misundelse, vrede og hovmod, men også de store dyder er repræsenteret i håbet, godheden, offerviljen og hjælpsomheden.
Romanens perspektiv er tragisk, ingen af personerne når frem til deres mål eller til en tilstand af harmoni. Til gengæld fremstår de næsten som arketyper i en roman, der både er inspireret af det absurde drama, le nouveau roman og af traditionel arabisk fortællestil.
Ibrahim Nasrallah (f. 1954) er palæstinenser, hans forældre blev fordrevet fra Al-Bruij i nærheden af Jerusalem, så han voksede op i en flygtningelejr, gik på en UNRWA-skole og blev uddannet som lærer. Underviste i en periode i Al-Qunfuhdah i Saudi Arabien. Er nu bosat i Amman, Jordan.
Ibrahim Nasrallah er blandt de 3 nominerede til ALOA's litteraturpris, 2007, for Febersletter - "en stærk beskrivelse af livet under vilkår der sætter eksistensen på en hård prøve, og af hvad det vil sige at være placeret et sted hvor man ikke kan være hjemme og finde sig selv."
Klip fra anmeldelser
Lektørudtalelse (06/49): " -- handler om kultursammestød i en islamisk verden set med islamiske briller. Meget spændende og interessant fortælling. --"
Febersletter foregår i en landsby på den Arabiske Halvøs vestkyst på et ikke nærmere defineret tidspunkt i nutiden. Dens hovedperson er en tilflyttet lærer, der efterhånden mister enhver naturlig tilknytning til sin omverden.
Hans personlighed spaltes to, i en praktisk person - der optræder som hans kollega og bofælle - og en betragtende, følende person, der spejler den besynderlige verden, han er landet i.
Hovedpersonen Muhammad Hammad leder bogen igennem efter sit alter ego, der også hedder Muhammad Hammad, og undervejs oplever han landsbyens beboere i et mini-univers, hvor alle menneskehedens store laster og dyder manifesterer sig. Handlingens stof er grådighed, liderlighed, livsangst, misundelse, vrede og hovmod, men også de store dyder er repræsenteret i håbet, godheden, offerviljen og hjælpsomheden.
Romanens perspektiv er tragisk, ingen af personerne når frem til deres mål eller til en tilstand af harmoni. Til gengæld fremstår de næsten som arketyper i en roman, der både er inspireret af det absurde drama, le nouveau roman og af traditionel arabisk fortællestil.
Ibrahim Nasrallah (f. 1954) er palæstinenser, hans forældre blev fordrevet fra Al-Bruij i nærheden af Jerusalem, så han voksede op i en flygtningelejr, gik på en UNRWA-skole og blev uddannet som lærer. Underviste i en periode i Al-Qunfuhdah i Saudi Arabien. Er nu bosat i Amman, Jordan.
Ibrahim Nasrallah er blandt de 3 nominerede til ALOA's litteraturpris, 2007, for Febersletter - "en stærk beskrivelse af livet under vilkår der sætter eksistensen på en hård prøve, og af hvad det vil sige at være placeret et sted hvor man ikke kan være hjemme og finde sig selv."
Klip fra anmeldelser
Lektørudtalelse (06/49): " -- handler om kultursammestød i en islamisk verden set med islamiske briller. Meget spændende og interessant fortælling. --"
Forfatter | Ibrahim Nasrallah |
---|---|
Udgivelsesdato | Nej |
På lager fra | Ikke tilgængelig |